SESLERİM CANLANIYOR. J
Merhaba,
umarım keyifli ve sağlıklı bir çarşambayı geride bırakıp bize capcanlı ve
sağlıkla gelecek bir perşembeye hazırlanıyoruzdur. Benim için bugün çalışkan
bir çarşambaydı. Kuzucuklarım ile birlikte çalışkan bir çarşamba geçirdik.
Eteğimdeki bilgileri olabildiğince bloguma dökmeye ve benim için eğlenceli ve
güzel geçen dersleri sizlerle paylaşma kararı almıştım. Bu karara devam. :)
Birinci
sınıf öğretmeni olarak seslerimizi verme aşamasının sonlarına yaklaşıyoruz. Her
sesimizi hissetme aşamasında öğrencilerin sesi duyarak hissetmeleri için
canlandırma ve sesin içerisinde geçtiği kelimeler ile ilgili çeşitli
etkinlikler yaparak hem eğitici hem de eğlendirici etkinlikler yapmaya
çalışıyorum. Her sesin etkinliğini paylaşma fırsatım olmadı, bugünki sesimin
etkinliğini paylaşmak istedim.
“Çocuklarla
olmak her gün yenilenmek, dipdiri olmak, sevgi denizinde koşturmak ve kendini
şarj etmektir.” derim hep. Çünkü onların dünyasında her şeyin sade, yaratıcı ve
eğlenceli geçtiğine her gün tanık olursunuz. Bu nedenle de her gün kendinizi
onlara hazırlamaya çalışırsınız. Birey olarak yaşamın her alanında bir şeyler
öğreniriz ama bilinçli ama bilinçsiz. Öğretmenlik ise her gün bilinçli
öğrenmeye götürür sizi. Çünkü durmadan soru soran ve verdiği cevaplarla sizi
düşündürün minik beyinler bir yerlerde harikalar yaratıyordur. Kendime hep şu
iki soruyu sorar ve bu sorulara hazır olarak derslerime girmeye çalışırım:
Bugün onların penceresinden nasıl bakmalıyım? Onlara dersi nasıl sevdirip
öğretmeliyim? Bu soruların arayışı belki de bana etkinlikler ürettirip
çocukların gözünden eğlenceli, somut ve sade bakmamı sağlıyor. Aslında onlardan
o kadar çok şey istiyoruz ki biz yetişkinler. Ellerinden gelenin en iyisini
yapıyorlar, kendi içinde yapabileceğinin en mükemmelini yapıyorlar. J
Yine
yukarıda da belirttiğim gibi sorularımı kendime sordum ve bugünkü sesimi nasıl
hissettirmeliyim, diye düşünürken keyifli etkinlikler aklıma geldi. “h”
sesimizi hissetmesi ve kelimenin içinde bulmamız sesimizin çıkışından dolayı
biraz zor. Bu nedenle sesimizin içinde geçen seslendirmeler ve canlandırmalar
yoluyla sesimi hissetmek istedim. Nefes nefese kalmış bir insan canlandırması
yaptım. Canlandırma ile birlikte sesi hissetmeleri oldukça keyifli geldi. Her
biri yaparak yaşayarak deneyimlediler. “Koridorlarda yürüyoruz.” kuralını
unutmadan sadece etkinliğimiz için koridorun kısa bir mesafesinden sınıfımıza
koşarak girdiler ve “h” sesimi çıkartarak nefes alıp vermeye çalıştılar. Enerjimizi de atmış olduk. J Kinestetik
de olmalıyız, diye düşünüyorum. J Ardından sınıfça kahkaha terapisi yaptık.
Önceki derslerimde de bunu yapmıştım. Birinci masa bir kere “ha”, ikinci masa
iki kere “haha” ve diğer masalarda kendi sıra sayısı kadar “ha”ları söyleyerek
devam edip sonunda kahkahanın içinde kendimizi buluyoruz. Bu yoganın bir
etkinliği olup sesi hissetme kısmında bize yardımcı olabilir. “h” sesimizin
içinde geçtiği canlandırma ve seslendirmelerimize devam ettik. “h ve u”
seslerimizi birleştirerek “Komşu komşu huhu...” etkinliğimizi gerçekleştirdik.
Can kulaklarımızı öğretmene vererek diyalog şeklinde dersimizi işledik. Burada
kendi sınıf dinamiğinize göre de diyalogunuzu belirleyebilirsiniz. Bu sayede
öğrencilerin kapalı ve açık heceleri okuma, hecenin nasıl okunduğunu hissetme
farkındalığı da gelişip dersin sonunda okumamız için hece gösterdiğimde direkt
heceyi çıkarabildiler. Artık mantığını da kavramış olmanın bir kolaylığı da
olarak zor çıkan ve zor hissedilen sesim benim için kolay bir şekilde
hissedildi. Bütün seslerde ve okuduğumuz kelimelerde günlük hayat ile
ilişkilendirip cümle kurdurmaya, kelimenin içinde geçtiği canlandırmalar
yaptırmaya çalışıyorum. Öğrencilerin ifade gücü, cümle kurma, vurgu ve
tonlamalara dikkat ederek konuşma becerilerini de geliştirdiğini düşünüyorum.
Şimdi okuduğumuz her kelimenin sonunda günlük hayatta kullandığımız yerlerle
ilgili cümle kuruyoruz. J
Benim
için bugünün keyifli bir yanı da oynadığımız çarkıfelek oyunundan çıkan güzel
kelime. J Biraz geriye sarıp sabah geldikleri ilk saatlere gideyim,
güne ve onları bugün çok çalıştıracağımın verdiği sorumlulukla güne olumlu bir
seslenme ile başlamak istedim. Önceden hazırlamış olduğum yazıyı tahtaya
yansıttım. “Sınıfına hoş geldin 1-B.” yazısı veminik sevimli kalpler vardı.
İçinde öğrenmediğimiz seslolduğu için yazıyı onlara ben okudum. Tabii ki öğrendiğimiz
seslerden heceleri okuyup diğer sesleri çıkararak okuyanlar da oldu. Güzel bir
olumlama ve güzel enerjinin günümüze yansımasını istedim. Sesimi hissettikten
sonra çarkıfelek oyununda, içinde “h” sesi olan öğrendiğimiz seslerden oluşan
bir kelime aklımda tutup her sese bir kutucuk belirleyip kelimemi bulmaya çalışıyorum.
Kelimenin içinde ne kadar ses varsa o kadar da sınıfıma puan kazandırıyor.
Örneğin: Araba kelimesinde Adana’nın “a””sından üç tane var. Kim söylerse
sınıfına üç puan kazandırıyor. Bu şekilde çocuklar birlik ve beraberlik
duygusunu sezdirme yoluyla da kazanıyorlar. Kelimeyi tam bilen ise sınıfına on
puan kazandırıyor. Sonunda matematik dersimizde öğrendiğimiz toplama işlemini
yapıp matematik dersimizle de etkinliğimizi ilişkilendiriyoruz. O günün
kelimesini bir öğrenci öğretmene söylüyor ve sınıf kelimeyi bulmaya çalışıyor.
Her öğrencinin her gün kelime söylemesini sağlayabiliriz. Seslerimiz bitecek
yakın bir zamanda ama bunu cümle kurma etkinliği olarak da uzun soluklu
yapabiliriz. J Bugün ki kelimemiz “Hepimiz” kelimesi
idi. Kelimemizi çok beğendik. Kelimemize dikkat çekerek çıkarımlarda bulunduk
ve sonunda şunu söyledik: HEPİMİZ BİRİMİZ, BİRİMİZ HEPİMİZ İÇİN.” J
Çocuklarla
olmak sevgi denizinde koşturmaktır derim hep. Şimdi kendime bir rol daha
atadım. Sevgi denizinin kaptanı... J
Çocuk kalbinin kaptanı olmaya her gün yeniden devam... Mutlu kalın... J
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder