K
|
ES YAPIŞTIR,
METNİ OLUŞTUR! J
Geçen hafta
öğrenciler ile doğrudan ve dolaylı çıkarım kavramları üzerinde durup cümle
çözümleme yoluyla çıkarımlar yapma yoluna gitmiştik. İkinci sınıflara ara
tatilden sonra uygulamayı düşündüğüm yaratıcı okuma çalışmasını, 3-A sınıfına
farklılaştırarak uyguladım. Bu yazımda, 3-A sınıfına uyguladığım etkinliği
paylaşacağım. Uyguladığımız çalışmaların dikeyde, öğrencilerimizin ihtiyacını
karşılayacak nitelikte olması biz öğretmenler için çok önemlidir. Ben de çalışmamın
uygulanabilirliğini dikeyde görebilmek için her sınıf seviyesine göre
etkinliğimi planlama yoluna gittim. Bir önceki hafta uyguladığımız etkinlikte
adım adım metne ve konusuna ulaşmıştık. Bu hafta, metni biz oluşturduk.
Öğrencilerin severek sürece katıldıkları bir etkinlik gerçekleştirdik,
paylaşmadan edemedim. J
Yaratıcı okuma ve drama çalışmaları
ile ilgili 2013 yılında bir sempozyuma katılmıştım. Bu sempozyumda, bir kitabın
çocukta merak duygusunu uyandırarak nasıl ele alınacağı ile ilgili eğitim
verilmişti. Sempozyumdan sonra çocuklara kitapları nasıl sevdirebilirim, neler
yapmalıyım ki çocuk kitaba merak duysun ve okumak için can atsın, sorularını
sürekli kendime sormaya başladım. Anlayacağınız, kitapları çocuklara sevdirmek
ve çocukların merak duygularını harekete geçirmek için hep arayış içindeyim.
“Pinterest” uygulaması üzerinde gördüğüm bir çalışma kâğıdını sınıfta nasıl
kullanabilirim diye düşündüm. Aklıma yaratıcı okuma çalışması geldi. Çocuk
Edebiyatının yetkin isimlerinden Behiç Ak’ın “Güneşi Bile Tamir Eden Adam”
kitabını ele alarak öğrencilere kitabı merak ettirme ve okuma isteği uyandırmak
istedim. Aslında öğrencilerle kitaplara farklı yöntemlerle yaklaşma yoluna
gidiyorduk. 12. Eğitimde İyi Örnekler Konferansına gönderdiğim “Bunun Adı,
Findel” kitabını da yaratıcı okuma çalışması ile ele alıp incelemiştim.
Sonuçları heyecanla bekliyorum. Umarım eğitimde iyi örnek olarak yayınlanır ve
sizlere de ulaşır. J
Bu çalışmamızda puzzle oyunundan yararlandık. Hedefimiz, parçadan bütüne giderek metin oluşturmaktı. İlk önce
öğrencilere her kelime ve bağlacı ayırarak kestiğim kâğıtları verdim.
Öğrencilerin kâğıtları birleştirerek anlamlı bir şekil ortaya çıkarmalarını
istiyordum. Bir öğrenci hemen cümleyi oluşturarak kâğıtları birleştireceğimizi
söyledi. Cevabın bu kadar hızlı geleceğini tahmin etmemiştim. Dağıttığım kâğıtlardan
hepsi cümleyi doğru oluşturdu ve resmi ortaya çıkardılar. Resim ortaya
çıktıkça: “Aaa! Bu o kitap, kitaplıktaki kitap: Güneşi Bile Tamir Eden Adam.
Ben bu kitabı okumuştum!” diye bir sesleniş, bir heyecan Adahan’dan. J İkinci sınıflara uygulayacağım çalışmam biraz
daha farklı olacak. Onların kitabı hiç okumadıklarını ve adını daha önce hiç
duymadıklarını biliyorum. Onlarla kitabı okulda arama çalışması da yapacağız.(
Kitap haftasında, 1-C sınıfının kitap kapağı: Güneşi Bile Tamir Eden Adam’dı. 1-C’nin
kapısında kitabımızın kapak resmi yer almaktadır.) Ara tatilden sonra bu
etkinliğimizi de zevkle paylaşacağım. J Bu çalışmamızda, üçüncü sınıflar kitabı bildiği için, üçüncü sınıflarla daha
çok metin oluşturma ve çıkarım yapabilme üzerinde durdum. Çıkarım yapabilmeleri
ve dolaylı çıkarım sayılarını arttırabilmek için bu tür çalışmaları sık sık
yapmamız gerektiğini düşünmekteyim.
İlk olarak kesilen kâğıtlarımızı
birleştirerek anlamlı bir cümle oluşturduk.
Yukarıda verilen resim gibi kitaptan beş farklı resim kestim. Her resmi üç öğrenciye gelecek şekilde kesip dağıttım. Bitiren öğrencinin kâğıdını bana getirmesini istedim. Her
resimden bir tane olacak şekilde tahtaya resimleri yapıştırdım. Resimlerden ve
cümlelerden yola çıkarak öğrencilerin bir metin oluşturmasını istedim. Parçadan bütüne gitme ilkesini
gerçekleştirmek istiyordum. Bir öğrencimiz kitabın ismini söyleyerek metnin
başlığının “Güneşi Bile Tamir Eden Adam” olması gerektiğini söyledi.
Başlığımızı da oluşturduk. Şimdi metnimizi oluşturma zamanı. J Öğrencilerin yönlendirmeleri ile ben
tahtaya metnimizi yazdım.
Metnimizi oluşturduktan
sonra öğrencilerin metni tamamlamalarını istedim. Kitabı okuyan öğrenci olduğu
gibi okumayan öğrenci sayısı da oldukça fazlaydı. Kitabı okuyan öğrencinin
çıkarımlarını, okumayan öğrencilerin ise yaratıcılıklarını görmek için
etkinliğin bu aşamasını uygulamak istedim.
ÖĞRENCİ ÇALIŞMALARINDAN ÖRNEKLER:
Öğrenciler hikâyelerini
okuduktan sonra hikâyelerinde geçen çıkarımlar üzerinde de konuştuk. Bu
çalışmamı uyguladıktan sonra drama çalışması olarak da uygulanabilecek bir
etkinlik olduğunu düşündüm. Drama ders planı geliştirerek bir başka çalışma daha hazırlamayı düşünüyorum. Çalışmayı oluşturduğum zaman tabii ki paylaşmak için can atacağım. :)
Okullar bu hafta heyecanlı, telaşlı bir şekilde karne sevinci ile dolup taşmakta. O halde: Hadi! Mutlu çocuklara… J
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder