Translate

20 Ocak 2015 Salı

K
ES   YAPIŞTIR, METNİ OLUŞTUR! J
  Geçen hafta öğrenciler ile doğrudan ve dolaylı çıkarım kavramları üzerinde durup cümle çözümleme yoluyla çıkarımlar yapma yoluna gitmiştik. İkinci sınıflara ara tatilden sonra uygulamayı düşündüğüm yaratıcı okuma çalışmasını, 3-A sınıfına farklılaştırarak uyguladım. Bu yazımda, 3-A sınıfına uyguladığım etkinliği paylaşacağım. Uyguladığımız çalışmaların dikeyde, öğrencilerimizin ihtiyacını karşılayacak nitelikte olması biz öğretmenler için çok önemlidir. Ben de çalışmamın uygulanabilirliğini dikeyde görebilmek için her sınıf seviyesine göre etkinliğimi planlama yoluna gittim. Bir önceki hafta uyguladığımız etkinlikte adım adım metne ve konusuna ulaşmıştık. Bu hafta, metni biz oluşturduk. Öğrencilerin severek sürece katıldıkları bir etkinlik gerçekleştirdik, paylaşmadan edemedim. J
   Yaratıcı okuma ve drama çalışmaları ile ilgili 2013 yılında bir sempozyuma katılmıştım. Bu sempozyumda, bir kitabın çocukta merak duygusunu uyandırarak nasıl ele alınacağı ile ilgili eğitim verilmişti. Sempozyumdan sonra çocuklara kitapları nasıl sevdirebilirim, neler yapmalıyım ki çocuk kitaba merak duysun ve okumak için can atsın, sorularını sürekli kendime sormaya başladım. Anlayacağınız, kitapları çocuklara sevdirmek ve çocukların merak duygularını harekete geçirmek için hep arayış içindeyim. “Pinterest” uygulaması üzerinde gördüğüm bir çalışma kâğıdını sınıfta nasıl kullanabilirim diye düşündüm. Aklıma yaratıcı okuma çalışması geldi. Çocuk Edebiyatının yetkin isimlerinden Behiç Ak’ın “Güneşi Bile Tamir Eden Adam” kitabını ele alarak öğrencilere kitabı merak ettirme ve okuma isteği uyandırmak istedim. Aslında öğrencilerle kitaplara farklı yöntemlerle yaklaşma yoluna gidiyorduk. 12. Eğitimde İyi Örnekler Konferansına gönderdiğim “Bunun Adı, Findel” kitabını da yaratıcı okuma çalışması ile ele alıp incelemiştim. Sonuçları heyecanla bekliyorum. Umarım eğitimde iyi örnek olarak yayınlanır ve sizlere de ulaşır. J
     Bu çalışmamızda puzzle oyunundan yararlandık. Hedefimiz, parçadan bütüne giderek metin oluşturmaktı. İlk önce öğrencilere her kelime ve bağlacı ayırarak kestiğim kâğıtları verdim. Öğrencilerin kâğıtları birleştirerek anlamlı bir şekil ortaya çıkarmalarını istiyordum. Bir öğrenci hemen cümleyi oluşturarak kâğıtları birleştireceğimizi söyledi. Cevabın bu kadar hızlı geleceğini tahmin etmemiştim. Dağıttığım kâğıtlardan hepsi cümleyi doğru oluşturdu ve resmi ortaya çıkardılar. Resim ortaya çıktıkça: “Aaa! Bu o kitap, kitaplıktaki kitap: Güneşi Bile Tamir Eden Adam. Ben bu kitabı okumuştum!” diye bir sesleniş, bir heyecan Adahan’dan. J İkinci sınıflara uygulayacağım çalışmam biraz daha farklı olacak. Onların kitabı hiç okumadıklarını ve adını daha önce hiç duymadıklarını biliyorum. Onlarla kitabı okulda arama çalışması da yapacağız.( Kitap haftasında, 1-C sınıfının kitap kapağı: Güneşi Bile Tamir Eden Adam’dı. 1-C’nin kapısında kitabımızın kapak resmi yer almaktadır.) Ara tatilden sonra bu etkinliğimizi de zevkle paylaşacağım. J Bu çalışmamızda, üçüncü sınıflar kitabı bildiği için, üçüncü sınıflarla daha çok metin oluşturma ve çıkarım yapabilme üzerinde durdum. Çıkarım yapabilmeleri ve dolaylı çıkarım sayılarını arttırabilmek için bu tür çalışmaları sık sık yapmamız gerektiğini düşünmekteyim.   
     İlk olarak kesilen kâğıtlarımızı birleştirerek anlamlı bir cümle oluşturduk.


   Yukarıda verilen resim gibi kitaptan beş farklı resim kestim. Her resmi üç öğrenciye gelecek şekilde kesip dağıttım. Bitiren öğrencinin kâğıdını bana getirmesini istedim. Her resimden bir tane olacak şekilde tahtaya resimleri yapıştırdım. Resimlerden ve cümlelerden yola çıkarak öğrencilerin bir metin oluşturmasını istedim.  Parçadan bütüne gitme ilkesini gerçekleştirmek istiyordum. Bir öğrencimiz kitabın ismini söyleyerek metnin başlığının “Güneşi Bile Tamir Eden Adam” olması gerektiğini söyledi. Başlığımızı da oluşturduk. Şimdi metnimizi oluşturma zamanı. J Öğrencilerin yönlendirmeleri ile ben tahtaya metnimizi yazdım.
      Metnimizi oluşturduktan sonra öğrencilerin metni tamamlamalarını istedim. Kitabı okuyan öğrenci olduğu gibi okumayan öğrenci sayısı da oldukça fazlaydı. Kitabı okuyan öğrencinin çıkarımlarını, okumayan öğrencilerin ise yaratıcılıklarını görmek için etkinliğin bu aşamasını uygulamak istedim. 
                  ÖĞRENCİ ÇALIŞMALARINDAN ÖRNEKLER:
    Öğrenciler hikâyelerini okuduktan sonra hikâyelerinde geçen çıkarımlar üzerinde de konuştuk. Bu çalışmamı uyguladıktan sonra drama çalışması olarak da uygulanabilecek bir etkinlik olduğunu düşündüm. Drama ders planı geliştirerek bir başka çalışma daha hazırlamayı düşünüyorum. Çalışmayı oluşturduğum zaman tabii ki paylaşmak için can atacağım. :)
   Okullar bu hafta heyecanlı, telaşlı bir şekilde karne sevinci ile dolup taşmakta. O halde: Hadi! Mutlu çocuklara… J

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder