Translate

15 Ocak 2015 Perşembe

ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİNİ GELİŞTİRİCİ TÜRKÇE ETKİNLİK: FIRTINANIN SONU
Okulumda üçüncü sınıflara üst düzey düşünme becerilerini geliştirebilmeleri için bir adım oluşturacağını düşündüğüm, Türkçe etkinlik hazırladım. Amacım: metin çözümleme çalışması gerçekleştirerek öğrencilerin doğrudan ve dolaylı çıkarım yapabilmeleri ve yapmış oldukları çıkarımın doğrudan mı, dolaylı mı, olduğunu kavrayabilecek seviyeye gelmelerini sağlamaktı. Kısaca öğrencilerin, Bloom’un taksonomisinde analiz basamağına çıkabilmelerini istedim. Aynı zamanda etkinliğin sürekliliğini sağlayarak bir üst basamak olan değerlendirmeye geçebilmelerini hedefledim. Çalışmamı uygulamam için; 3-A, 3-B, 3-C, 3-D sınıf öğretmenlerimden destek aldım. Öğretmenlerimin bloglarını severek takip ediyorum. Takip etmenizi tavsiye ederim. J (zumrelerim.blogspot.com)
 Etkinliğimde; görsel okuma, kelime molekülü, interaktif tekniklerden yararlandım. Ders, hazırladığım çalışma kağıdı ve yansıtım aleti destekli işlendi. Öğrencilere metni doğrudan vermek yerine aşama aşama metne ulaşacağımız bir etkinlik hazırladım. Kısacası, metnin konusuna adım adım yaklaştık.

Çalışma kâğıdımızda yer alan görselimizi projeksiyonda yansıtarak görsel okuma çalışması yaptık. 
Metne adım adım yaklaşmaya başlıyoruz. İkinci adım olarak görselimizin başlığı ve kelime molekülü aşaması var. Bu aşamada, metnin tamamını öğrencilere açtım ve öğrencilerin metni okumadan gözüne takılan dört kelimeyi dışarıdaki küçük kutucuklara yazmalarını istedim. İçerideki kutucukta ise öğrencilerin dört kelimeden yaptıkları çağrışım yer alacaktı. Bir öğrencinin örneğini tahtada uyguladık. Son olarak cümlemizi, metnin konusunu da tahmin ederek oluşturduk.

Metnimizin bir parçasını interaktif çalışma ile destekledim. Metnin bir bölümünün yer aldığı interaktif çalışmada metin içi sorular sorarak öğrencilerin metne ve konuya hâkim olmalarını sağlamak istedim. Sorularımızı cevapladıktan sonra artık metnimizi okuma zamanı geldi.
Metnimiz altı cümleden oluşmaktaydı. Metnin başlığı ve cümleleri de ele alarak interaktif çalışmamız ile etkinliğimize devam ettik.    



Kâğıtları açtıkça çıkarımlarımız yer aldı.


    Öğrenciler ile doğrudan ve dolaylı çıkarım kavramları hakkında konuştuktan, öğrencilere yönergeyi verdikten sonra kendilerini değerlendirmelerini istedim. Bu şekilde öğrencilerin doğrudan çıkarım ve dolaylı çıkarım tanımlarını anlayıp anlamadıklarını da test edebilirim, diye düşündüm. Dolaylı çıkarım yapan ama bunu doğrudan çıkarım olarak ifade eden öğrencilerim vardı. Çalışma kâğıtlarına verdiğim geri bildirimlerle, bu noktaya da dikkat etmelerini istedim


ÖĞRENCİ İNTERAKTİF ÇALIŞMALARI:

Son olarak ise öğrencilerden metni tamamlamalarını istedim. Burada özgün ve yaratıcı olan öğrenciler kendilerini hemen gösterdiler. Bu etkinlik, bizim için çok keyifliydi. Öğrencilerin dolaylı çıkarım yapma becerilerini sağlamak için etkinliğin devamlılığının sağlanması gerektiğine inanıyorum. Öğrencilerin konuya alışması için basitleştirilerek verilmeye çalışılan etkinlikler bir sonraki aşamada sadece interaktif çalışma kısmı verilerek bol bol alıştırma yaptırılabilir. Mutlu çocuklara...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder