ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİNİ GELİŞTİRİCİ TÜRKÇE ETKİNLİK: FIRTINANIN SONU
Okulumda üçüncü
sınıflara üst düzey düşünme becerilerini geliştirebilmeleri için bir adım
oluşturacağını düşündüğüm, Türkçe etkinlik hazırladım. Amacım: metin çözümleme
çalışması gerçekleştirerek öğrencilerin doğrudan ve dolaylı çıkarım
yapabilmeleri ve yapmış oldukları çıkarımın doğrudan mı, dolaylı mı, olduğunu
kavrayabilecek seviyeye gelmelerini sağlamaktı. Kısaca öğrencilerin, Bloom’un
taksonomisinde analiz basamağına çıkabilmelerini istedim. Aynı zamanda etkinliğin
sürekliliğini sağlayarak bir üst basamak olan değerlendirmeye geçebilmelerini
hedefledim. Çalışmamı uygulamam için; 3-A, 3-B, 3-C, 3-D sınıf öğretmenlerimden
destek aldım. Öğretmenlerimin bloglarını severek takip ediyorum. Takip etmenizi
tavsiye ederim. J (zumrelerim.blogspot.com)
Etkinliğimde; görsel okuma, kelime molekülü,
interaktif tekniklerden yararlandım. Ders, hazırladığım çalışma kağıdı ve
yansıtım aleti destekli işlendi. Öğrencilere metni doğrudan vermek yerine aşama
aşama metne ulaşacağımız bir etkinlik hazırladım. Kısacası, metnin konusuna
adım adım yaklaştık.
Çalışma kâğıdımızda
yer alan görselimizi projeksiyonda yansıtarak görsel okuma çalışması yaptık.
Metne adım adım yaklaşmaya başlıyoruz. İkinci adım olarak görselimizin
başlığı ve kelime molekülü aşaması var. Bu aşamada, metnin tamamını öğrencilere
açtım ve öğrencilerin metni okumadan gözüne takılan dört kelimeyi dışarıdaki
küçük kutucuklara yazmalarını istedim. İçerideki kutucukta ise öğrencilerin
dört kelimeden yaptıkları çağrışım yer alacaktı. Bir öğrencinin örneğini
tahtada uyguladık. Son olarak cümlemizi, metnin konusunu da tahmin ederek
oluşturduk.
Metnimizin bir
parçasını interaktif çalışma ile destekledim. Metnin bir bölümünün yer aldığı
interaktif çalışmada metin içi sorular sorarak öğrencilerin metne ve konuya
hâkim olmalarını sağlamak istedim. Sorularımızı cevapladıktan sonra artık
metnimizi okuma zamanı geldi.
Metnimiz altı cümleden oluşmaktaydı. Metnin başlığı ve cümleleri de ele
alarak interaktif çalışmamız ile etkinliğimize devam ettik.
Kâğıtları açtıkça
çıkarımlarımız yer aldı.
Öğrenciler ile doğrudan ve dolaylı
çıkarım kavramları hakkında konuştuktan, öğrencilere yönergeyi verdikten sonra kendilerini
değerlendirmelerini istedim. Bu şekilde öğrencilerin doğrudan çıkarım ve
dolaylı çıkarım tanımlarını anlayıp anlamadıklarını da test edebilirim, diye
düşündüm. Dolaylı çıkarım yapan ama bunu doğrudan çıkarım olarak ifade eden
öğrencilerim vardı. Çalışma kâğıtlarına verdiğim geri bildirimlerle, bu noktaya da
dikkat etmelerini istedim.
ÖĞRENCİ İNTERAKTİF ÇALIŞMALARI:
Son olarak ise öğrencilerden
metni tamamlamalarını istedim. Burada özgün ve yaratıcı olan öğrenciler kendilerini hemen gösterdiler. Bu etkinlik, bizim için çok keyifliydi.
Öğrencilerin dolaylı çıkarım yapma becerilerini sağlamak için etkinliğin
devamlılığının sağlanması gerektiğine inanıyorum. Öğrencilerin konuya alışması için basitleştirilerek verilmeye çalışılan etkinlikler bir sonraki aşamada sadece interaktif çalışma kısmı verilerek bol bol alıştırma yaptırılabilir. Mutlu çocuklara...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder